sunnuntai 26. huhtikuuta 2015

Löhölauantai

Vauhdikas viikko on jälleen takana, Jännitystä on ollut, kun aloitin harjoittelun. Aina uudessa paikassa on omat haasteet aloittaa. Ja isoin ongelmana on ollut. ettei saa liikaa innostuksia. Parin ekan päivän jälkeen oli pääpyörällä ja paljon ajatuksia tota mä haluan kokoilla ja tota. Vielä kun keksisi paikan mihin niitä laittaisi. Kaikki kokeilut eivät kotiini sovi tai mahdo. No, nyt vain katsotaan saanko kaikki toteuttettua.

Harjoittelun ekana päivänä käteeni laitettiin kaksi kudetta. Näytettiin, että virkkaan tollainen matto. Oli aha. No, saanko ohjeen vai pitääkö tehdä ton mallin mukaan. Sain kuokun ja ohjeen ja siitä se sitten alkoi. Pari muuta asioita tein, mutta keskiviikko puolilta päiviltä matto oli valmis. Olin itse pettynyt kuinka hidas olin, mutta yllättävää olin tyytyväinen työhön.


Voin jopa hyvällä mielellä jättää sen malliksi. Tämä tosiaankin yllätti minut siinä mielessä, että en olisi ikinä uskonut tälläiseen tunteeseen.Toivottavasti myös ammatti-ihmisedt pitävät työn jäljestä. Tietysti nään työssä paljon virheitä ja monia asioita olisi voinut tehdä eri tavalla. No, joitakin muutan omaan mattooni jonka innostuin tekemään kämppääni.

Sitten lauantai löhöpäivään. Mietein kauan, että menisikö pitkälle lenkille vai siivoisi vai mitä tekisi. No, kaikki heitin romukoppaan ja päätin, että olen ansainnut vapaa päivän. Tämä kolmesta syystä olin selvinnyt hengissä ekasta harjoittelu viikosta, toiseksi olen luvannut itselleni, että maanantaina vihdoin aloitan pitkään suunnitellun juoksukoulun. Ja viimeisesti olin menossa sunnuntaina töihin kansalaisopiston näyttelyyn ja alkupurkuun.

Olin lainannut kirjastosta alkuvuodesta Elina Innasen; vegaanin keittiössä kirjan, parempaa arkiruokaa kasviksista. Minun on jo pitkään pitänyt tehdä siitä ruokaa, mutta aina olen siirtänyt nyt vihdoin päätin tehdä ja yrittää yhtä ohjetta. Jännitystä olki alusta loppuun asti kanssani, mutta yllätyin oikein loppu tuloksesta. Siis teen uudestaakin. Tässä ohje, jos joku haluaakin kanssa kokeilla suosittelen kyllä.

Rice & beans

AINEKSET:
1 Iso sipuli
2 Isoa valkosipulinkynttä
1 Punainen paprika
2 Tuoretta mietoa chiliä (tai chilitahnaa main mukaan)
1 1/2 rkl Öljyä
2 tl Kuivattua timjamia
2 tl Jauhettua korianteria
500g Tomaattimurskaa
1 dl Kookosmaitoa
2 Kasvisliemikuutiota
noin 5 dl erilaisia keitettyjä papuja (esim. kidney- ja mustapapuja)
3-4 dl Tummaa pikariisiä


Hienonna sipulit. Kuutioi paprika ja hienonna chilit. Kuumennaa öljy paksupohjaisen kattilan pohjalla. Lisää sipulit sekä mausteet. Kuullota pari minuuttia ja sekoitttele paprikapalat joukkoon. Lisää sitten kattilaan tomaattimurska, kookosmaito, kasvisliemikuutiot ja pavut. hauduttele keskilämmöllä kunnes paprikat ovat pehmenneet ja neste hiukan haihtunut. Nosta kattila sivuun ja annna kastikkeen vetäytyä sillä aikaa, kun riisi kiehuu. Tarjoa ruoka vihersalaatin kera.


Kun osaan niin hyvin lukea ohjeita niin muutin vähäisen sitä. Oli omassani ateriassa oli vain 400g tomaatimurskaa, koska laitoin 2 dl kookosmaitoa. Myös maisteita laitoin reilusti. Lisäsin myös kokonaisia tattisuurimoita, kun olen ihastunut niihin. Ja myös pavut oli ihan erilaisia pakkauksista. Laiska kun olin, etten "jaksanut" tai "ehtinyt" liotamaan papuja. Myös minulla oli jotain moniviljariisiä ja minun mitat ei näköjään ole oikeat. Tein vain kahteen annokseen ja koko ruuan riisit on nyt keitetty. No, eipä tarvi lisää keittää.



Tällä on nyt hyvä lähteä uuteen viikkoon. Saa nähdä mitä viikko toi tullessaan. Tätä kirjoittaessani jo oli pakko todeta nyt on kesä, koska ensimmäinen hyttynen tuli tapettua. Massamurhaaja iskee jälleen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Täällä taas ....  On mennyt pitkään, kun olen viimeksi kirjoittanut. Nyt huomasin olisi hyvä muistuttaa itseäni mitä kaikkea saan tehtyä....